Unibet ny huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan

tors, 28 juni, 2018 10:30 CET

Kindred Group har idag skrivit avtal med Svensk Elitfotboll om att via varumärket Unibet bli huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan. Avtalet avser ett samarbete på totalt tolv år från den 1 januari 2020 och är värt 1,8 miljarder kronor. Samarbetet möjliggörs eftersom riksdagen röstat igenom en ny lagstiftning om spellicenser.

Kindred Group (tidigare Unibet Group) har idag skrivit avtal med Svensk Elitfotboll om huvudsponsorskapet för Allsvenskan och Superettan vilket är en av de största satsningarna på svensk idrott någonsin. Avtalet löper över sex år med en option om ytterligare sex år till ett totalt värde på 1,8 miljarder kronor. Samarbetet, som börjar gälla den 1 januari 2020, har en tydlig målbild om att utveckla svensk elitfotboll till en av de främsta ligorna i Europa.

Sponsorskapet sker genom Kindreds varumärke Unibet där ambitionen är att kanalisera engagemanget inom främst tre områden:

• Att utveckla svensk elitfotboll sportsligt
  • Att möjliggöra för fotbollsfamiljen att ge tillbaka till samhället genom att ge mer pengar till klubbarna
  • Att fortsätta bekämpa match-fixning genom utökade samarbeten

”Vi är väldigt stolta och glada över att ha ingått detta historiska avtal med Svensk Elitfotboll om att bli huvudsponsor för Allsvenskan och Superetten. Avtalet innebär en betydande och långsiktig satsning på svensk idrott. Vi har i 20 års tid kämpat för att få möjlighet att bidra till utvecklingen av svensk fotboll och gläds idag åt att få ingå detta samarbete”, säger Dersim Sylwan, General Manager Sverige för Kindred Group.

”Den nya spellicenslagen gör det äntligen möljigt för svensk idrott att få marknadsmässigt betalt för sina samarbeten vilket är bra för klubbar, föreningar, förbund och utövare. Med detta nya avtal får Svensk Elitfotboll betydligt mer betalat än tidigare samarbeten”, fortsätter Dersim Sylwan.

Den årliga ersättningen om upp till 150 miljoner kronor till Svensk Elitfotboll fördelas på följande sätt:

• 100 miljoner för huvudsponsorskapet som fördelas mellan klubbarna i Allsvenskan och Superettan enligt Svensk Elitfotbolls fördelningsnyckel
  • 25 miljoner för att finansiera Svensk Elitfotbolls talangutveckling, värdegrundsarbete och integritetsarbete
  • 20 miljoner fördelas till klubbarna utifrån Unibet-kundernas önskemål
  • 5 miljoner avser en särskild europasatsning

Dersim Sylwan, General Manager Sverige

dersim.sylwan@kindredgroup.com

Alexander Westrell, Group Head of Communications

alexander.westrell@kindredgroup.com

+46 73 7071686

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 21 miljoner kunder via något av de 11 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 1,400 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), och är medgrundare av ESSA, samt är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com.