EU-kommissionen granskar svenskt spelmonopol

tis, 04 apr., 2006 17:37 CET

EU-kommissionen beslutade idag att inleda en omfattande granskning av spelmonopolet i Sverige. Det handlar om att säkerställa att den svenska lotterilagstiftningen inte strider mot EG-rätten. Förutom det svenska monopolet kommer även spelmonopolen i Danmark, Finland, Tyskland, Italien, Holland och Ungern att hamna under EU-kommissionens lupp.

– Vi välkomnar den här omfattande granskningen av de statliga spelmonopolen. Det här är ett stort steg framåt för Unibet och andra företag i spelbranschen som vill avskaffa monopolen och istället införa en reglerad spelmarknad med privata aktörer, säger Petter Nylander, vd på Unibet. EU-kommissionen ställer sig tveksam till om syftet med spelmonopolet i Sverige verkligen är att begränsa spelandet. Skulle det visa sig att EU-kommissionen finner att syftet med det svenska spelmonopolet snarare är att stärka de statliga finanserna, så har den svenska staten inte rätt att förbjuda privatägda spelbolag från att erbjuda och marknadsföra sina spel i Sverige. Detta har tidigare fastslagits i och med den så kallade Gambelli-domen i Italien. – Dagens besked visar att vi fattade ett riktigt beslut när vi för drygt två år sedan stämde den svenska staten. EU-kommissionens granskning är goda nyheter för oss och alla som tycker om sport och spel i de sju medlemsländerna, säger Petter Nylander.