Unibet gömmer guldboll i 22 ton is i Berlin

tors, 01 juni, 2006 16:58 CET

Spelbolaget Unibet har packat in en fotboll i 14 karats guld i 22 ton is. Guldbollen är värd över 700 000 kronor. Den som är närmast att gissa när fotbollen kommer att falla ned ur den smältande isen kan vinna guldbollen.

– Vi vill visa att vadslagning på nätet kul. Det här är något som aldrig har gjorts tidigare. Vi satsar stort på fotbolls-VM med massor av roliga spel, säger Christian Bönnelyche, marknadschef på Unibet i Sverige. Det gigantiska isblocket kommer att placeras i Berlin under fotbolls-VM och bevakas av webbkameror dygnet runt. Vadslagningen är gratis och för varje spel skänker Unibet pengar till välgörande ändamål. Fredagen den 8 juni inleds smältningsprocessen. På www goldenball.net kan alla som vill, gissa vilken sekund som guldbollen kommer att falla ned till marken. Vadslagningen är gratis och för varje spel skänker Unibet 50 öre till den internationella välgörenhetsorganisationen Breath. Organisationen verkar för att hjälpa sjuka barn i de fattiga delarna av Östeuropa och ge dem möjlighet att delta i olika idrottsaktiviteter. Isblocket kommer att stå i Treptower Park där fotbolls-VM kan följas på storbildsskärmar och där band från hela världen kommer att spela. Smältningsprocessen filmas dygnet runt och kan följas på www.goldenball.net. På Unibets vanliga webbplats, www.unibet.com, finns tusentals spel på Fotbolls-VM. Fakta • Guldbollen är en handgjord kopia av en normal fotboll • Guldbollen är gjord av 2,5 kilo guld i 14 karat • Isblocket är 3x3x3 meter och väger 22 ton • Inpackningsprocessen kan följas på www.goldenball.net • Mer informations om Breath finns på www.stichtingbreath.nl