Unibet välkomnar EU-kommissionens skarpa varning mot det svenska spelmonopolet

ons, 27 juni, 2007 15:21 CET

EU-kommissionens varning mot Sverige och Frankrike understryker behovet av en moderniserad och ansvarsfull svensk spelpolitik.

Unibet, som är Sveriges största privata spelbolag, har i 10 år argumenterat för en ansvarsfull reglering med likabehandling av privata och statliga operatörer.

EU-kommissionen gav idag Sverige och Frankrike en sista varning om ländernas nationella spelmonopol. Detta innan saken överlämnas till EU:s domstol för brott mot den fria etableringsrätten.

Den svenska regeringens öppning förra veckan, att förändra sin inställning till regleringen på spelmarknaden utifrån teknikutvecklingen och EG-rättens utveckling, skapar förutsättningar om en förändrad svensk spelpolitik men är inte tillräcklig.

— Vi ser Kommissionens varning som ett viktigt steg mot en ny och modern spelmarknad. Nu måste regeringen skynda på arbetet. Som en av Sveriges största privata spelbolag vill vi i dialog med regeringen vara med och bidra till en ny, konsekvent och ansvarsfull reglering av den svenska spelmarknaden, säger Petter Nylander, CEO Unibet.