Kindred vinner momstvist i Belgien

fre, 23 mars, 2018 11:59 CET

Kindred Group mottog igår ett positivt domslut från den belgiska författningsdomstolen vilket annullerar den införda momsen på onlinespel. Kindred förespråkar en hållbar reglering och anser att domslutet främjar konsumentskyddet.

Kindred Group (tidigare Unibet Group) har utmanat den införda momsen på onlinespel i Belgien eftersom den anses vara orättvis, underminerar det politiska syftet och minskar kanaliseringen med sänkt konsumentskydd som resultat. Gårdagens domslut i Belgiens författningsdomstol, som annullerade momsen på onlinespel, välkomnas därför av Kindred. Domslutet pekar även ut det oförenliga mellan det övergripande syftet för konsumentskydd och syftet för skatteintäkter, särskilt när produkter (lotterier kontra andra produkter) och kanaler (fysiska butiker kontra digitala) behandlas olika.

Om en spellagstiftning ska lyckas, och med ”ett bättre alternativ ett klick bort”, måste lokalt reglerade operatörer ha möjlighet att tillhandahålla tjänster av likvärdigt värde som tjänster tillhandahållna av konkurrenter på den globala digitala marknaden.

Kindred förblir en stark förespråkare av en hållbar reglering med utgångspunkt i en gränslös digital marknad där kundernas efterfrågan kanaliseras till lokalt licenserade erbjudanden. Vi ser fram emot att samarbeta med nationella och internationella beslutsfattare och myndigheter för att säkerställa en hållbar och faktabaserad spelpolitik.

Denna information är sådan information som Kindred Group är skyldig att offentliggöra enligt EU-direktivet om marknadsmissbruk, MAR.

Ewout Keuleers, General Counsel Kindred Group

+44 7810 206175

ewout.keuleers@kindredgroup.com

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 21 miljoner kunder via något av de 11 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 1,400 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), och är medgrundare av ESSA, samt är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com.