Kindred Group berömmer norska schackförbundet för en demokratisk process

sön, 07 juli, 2019 22:12 CET

Kindred Groups(tidigare Unibet Group) önskan om att ingå ett samarbetsavtal med Norges Schackförbund som skulle ge förbundet 10 miljoner norska kronor per år under fem år blev nedröstat på förbundets kongress sent söndag kväll.

- Vi vill berömma Norges Schackförbund för en öppen, orädd och demokratisk process och vi respekterar kongressens beslut om att säga nej till samarbetsavtalet. Majoriteten av förbundets medlemmar har nu valt väg och det valet respekterar vi, säger Rolf Sims, Public Affairs Manager, Kindred Group Norge.

- Den debatt som har rådit de senaste veckorna har visat på ett enormt engagemang och stor omsorg över norsk schack. Vi vill berömma ledningen i Norges Schackförbund som stått stadigt i en krävande debatt. Samma ledning har genom denna 11 månader långa process imponerat med sin lyhörda inställning samt varit tydliga och utmanande i sin dialog med oss, menar Rolf Sims.

- Vi hoppas att diskussionen som varit kan leda till att framträdande aktörer inom näringslivet och potensiella sponsorer ser den potential som ligger under Norges Schackförbunds vingar så att norsk schack kan få tillgång till den finansiering de förtjänar. Vi hoppas samtidigt att de interna motstridigheter som visat sig under debatten nu lägger sig, avslutar Rolf Sims.

Kindred Group kommer att fortsätta att jobba målinriktat för att delar av norsk idrott, föreningsliv och samhällsnyttiga projekt som inte stötas av dagens monopol ska få möjligheten till en starkare finanisering av sin verksamhet.

Rolf Sims, Public Affairs Manager Norge

+47 476 72 495

rolf.sims@kindredgroup.com

Maria Angell-Dupont, External Communications Manager

press@kindredgroup.com

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 25 miljoner kunder via något av de 11 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 1,500 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), och är medgrundare av International Betting Integrity Association(IBIA), samt är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com.