Kindred tar nästa steg mot ett globalt datacenter

mån, 04 feb., 2019 15:00 CET

Kindred Group har tagit ett betydande steg mot att skapa en global spelplattform genom att implementera CockroachDB, världens första molnbaserade NewSQL-databas som både är multiaktiv och har öppen källkod. När utvecklingen är helt klar kommer kundupplevelsen att avsevärt förbättras på Kindreds samtliga marknader.

Kindred Group (tidigare Unibet Group) har arbetat tätt ihop med Cockroach Labs, bolaget bakom CockroachDB, de senaste två åren för att utveckla en global geo-distribuerad plattform. De första stegen i att använda lösningen har nu lanserats med framgång.

Lösningen kommer förbättra Kindreds motståndskraft mot avbrott eller störningar i datacentret samtidigt som det bidrar till en sömlös skalbarhet av plattformen till både marknader och varumärken. Att kunna bygga datacenter närmre kunderna kommer inte bara att förbättra spelupplevelsen utan även öka Kindreds flexibilitet – något som är avgörande för att verka i spelbranschens föränderliga och komplexa klimat.

“Kindred har tack vare samarbetet med Cockroach Labs ännu en gång höjt ribban för teknologiska framsteg i spelsektorn. Vi är väldigt glada över att kunna implementera den här lösningen på vår plattform. Vi ser särskilt fram emot att ta del av en förbättrad kundupplevelse, motståndskraft och effektivitet”, säger Marcus Smedman, CTO på Kindred Group.

När Kindred nu breddar sin verksamhet till bland annat den amerikanska marknaden och samtidigt tar marknadsandelar i de marknader de är aktiva inom, måste plattformen hantera en större mängd data jämfört med idag. Med den nuvarande lösningen är detta utmanande, men det multiaktiva datacentret ökar avsevärt Kindreds möjligheter att expandera sin verksamhet.

“Vi hanterar i genomsnitt 30 miljoner transaktioner per dag på vår plattform, vilket är jämförbart med företag som PayPal. Det vi nu bygger kommer göra det möjligt för oss att växa både snabbt och hållbart, över hela världen. Vi vet att andra företag letar efter liknande lösningar, men så vitt vi vet har de inte kommit lika långt i processen som vi har.” Det säger Hans Åkesson, Head of Architecture på Kindred Group.

Multiaktiva datacenter är vanliga bland globala företag som Google, Amazon, Netflix, Facebook, LinkedIn m.fl. Genom Cockroach Labs kan företag som Baidu, Bose, Tierion and MetroNOM utöka sina plattformar för att få liknande kapaciteter och affärsmässiga fördelar.

Alexander Westrell, Group Head of Communications

alexander.westrell@kindredgroup.com

+46 73 7071686

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 24 miljoner kunder via något av de 11 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 1,400 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), och är medgrundare av ESSA, samt är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com.