Unibet ingår historiskt samarbete med världsmästaren i schack

tors, 30 jan., 2020 12:30 CET

Unibet har tecknat ett globalt samarbetsavtal med världens bästa schackspelare – Magnus Carlsen – vilket gör Unibet till hans huvudsponsor för 2020 och 2021. Samarbetet stärker Unibets position som expert inom vadhållning samtidigt som kännedom om varumärket ökar hos världens drygt 600 miljoner schackspelare och fans.

Kindred Groups varumärke inom vadhållning – Unibet – tecknar ett tvåårigt sponsoravtal med världsmästaren i schack, Magnus Carlsen. Genom att samarbeta med den främsta ambassadören för sannolikhetsbaserade beslut, stärker Unibet sin position som det främsta valet bland erfarna spelare.

”Vi ser stora möjligheter i att stärka vår marknadsposition hos hundratals miljoner schack-fans i världen, samt spelare, som förstår och uppskattar värdet av att skaffa sig ett övertag genom fördjupning i data och fakta. Unibet har pratat om att ’luck is no coincidence’ sedan 2014 för att lyfta fram de spelare som lutar sig mot fakta och statistik när de tar informerade beslut. Magnus personifierar detta koncept och vår senaste marknadskampanj är ett bra exempel på just detta”, säger Rhodri Darch, Chief Commercial Officer på Kindred Group.

Magnus Carlsen, som nyligen satte ett nytt rekord med den längsta perioden av matcher utan förlust i klassisk schack (i dagsläget 120 matcher), är nöjd med avtalet.

”Detta är något jag verkligen sett fram emot. Unibet och jag delar både värderingar och intresse för sport och statistik. Vi vet båda att ”tur” är ingen tillfällighet. För att ta rätt beslut behöver du en väl avvägd kombination av kunskap, skicklighet och intuition”, säger Magnus Carlsen.

”Unibet har dessutom en professionell men samtidigt kreativ syn på noggrannhet i sitt genomförande, vilket jag kan identifiera mig med. Jag ser fram emot att ett så stort och globalt varumärke nu tar ett grepp kring internationell schack”, fortsätter Magnus Carlsen.

Samarbetet är en del av Unibets globala marknadsstrategi och en optimering av marknadsmixen för att bättre bidra till koncernens långsiktiga strategi för hållbar tillväxt.

”Vi är stolta över att få presentera den högst rankade schackspelaren som vår globala ambassadör kommande två år. Magnus Carlsen är den regerande världsettan sedan 2010, världsmästare sedan 2013, och har vunnit tolv världsmästerskap inom klassisk, snabb- och blixtschack. Vi är oerhört glada att kunna stötta honom i hans ambition att behålla positionen som världens bästa schackspelare”, fortsätter Rhodri Darch.

Magnus Carlsen är också en duktig pokerspelare, har ett stort intresse för internationell fotboll, följer NBA, och var i December 2019 rankad etta i världen inom Fantasy Premier League.

Unibet har engagerat sig i schacken under en lång tid och var redan 2014 det första spelbolaget att introducera liveodds på schack i samband med att Magnus Carlsen försvarade sin världsmästartitel. Sedan dess har Unibet sett hur Magnus Carlsens matcher blivit några av de mest populära spelen både i Norge och i andra länder. Unibet var även huvudsponsor till ”No Logo Norway Chess” 2014, partner till världsmästerskapet i snabb- och blixtschack i Berlin 2015, samt officiell bettingpartner till FIDE under världsmästarmatchen mellan Fabiano Caruana och Magnus Carlsen 2018.

Alexander Westrell, Group Head of Communications

press@kindredgroup.com

+46 73 7071686

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 26 miljoner kunder via något av de 11 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 1,600 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), och är medgrundare av International Betting Integrity Association(IBIA), samt är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com.