Unibets rättsprocess mot spelmonopolet fortsätter

fre, 08 okt., 2004 15:38 CET

Unibets rättsprocess mot spelmonopolet fortsätter Hovrätten avslog idag Unibets krav på att få göra reklam under tiden som företagets rättsprocess mot det svenska spelmonopolet pågår. Nu väntar fortsatt rättegång i Eskilstuna tingsrätt i sakfrågan. - Vi kan konstatera att hovrätten inte vågade ge oss det rättsskydd som följer av EG-rätten. Tingsrätten skall nu pröva om det svenska spelmonopolet strider mot EG-rätten, säger Pontus Lesse, VD på Unibet. EG-domstolen har tidigare, i det så kallade Gambelli-målet, fastslagit att en medlemsstat inte får inskränka rättigheten att erbjuda speltjänster med hänvisning till socialpolitiska skäl när den samtidigt lockar och uppmuntrar till spel för att stärka statskassan. - Många medier anser, precis som vi, att det är helt uppenbart att det svenska spelmonopolet strider mot EG-rätten och att Unibet och andra privata spelföretag har samma rätt att göra reklam som det statliga spelbolaget Svenska Spel, säger Pontus Lesse. - Hovrättens beslut strider mot EG-rätten. Unibet har rätt till ett omedelbart skydd för sina EG-rättigheter. Det har EG-domstolen tidigare slagit fast. Vi kommer att fullfölja de interimistiska yrkandena i tingsrätten och överklaga hovrättens beslut till Högsta domstolen. Jag är övertygad om att Unibet slutligen får rätt på den här punkten, säger advokat Ola Wiklund, Unibets juridiska ombud. För mer information: Pontus Lesse VD Unibet Mobil: +44 7730 810 543 Ola Wiklund Wistrand Advokatbyrå Mobil: 0709 50 72 56 Om Unibet Unibet grundades 1997 och är ett svenskägt spelbolag med huvudkontor i London. Unibet är noterat på Stockholmsbörsens O-lista sedan juni 2004. Unibet är en av de största privata speloperatörerna på den nordiska marknaden och erbjuder spel på 12 olika språk via www.unibet.com. Unibet har över 300 000 kunder i mer än 100 länder. Unibet är medlem av EBA, European Betting Association. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/08/20041008BIT21510/wkr0001.pdf