Kindred utforskar AI för att upptäcka spelproblem

fre, 24 mars, 2017 08:00 CET

Kindred Futures, en del av Kindred Group, utforskar hur artificiell intelligens (AI) kan användas för att upptäcka spelproblem på ett tidigt stadie. Arbetet inleddes tidigare i mars vid ett rundabordssamtal som samlade pionjärer inom teknologi och beroendepsykologi.

Kindred Groups (tidigare Unibet Group) innovationsavdelning, Kindred Futures, stod nyligen värd för ett rundabordssamtal i London i syfte att ta reda på hur artificiell intelligens (AI) och maskininlärning kan användas för att känna igen beteendeförändringar. Att upptäcka tecken på spelproblem i ett tidigt skede ökar möjligheten att hindra ett fortsatt destruktivt spelmönster.

Samtalen mellan akademiker, branschexperter och Kindreds experter inom ansvarsfullt spelande behandlade värdet som AI kan ha för att replikera beteende och förändringar i beteenden över tid, i syfte att avgöra om en spelare håller på att utveckla spelproblem. Studier inom spelansvar pekar bland annat på några kritiska faktorer såsom hur mycket en spelare satsar, tiden han/hon spenderar på spel och hur de sätter in pengar. Det skiljer dock från individ till individ, vilket tyder på att det inte finns en enskild lösning på hur problematisk spelande kan upptäckas.

AI och maskininlärning kan i framtiden fungera som ett komplement till bolagets prisbelönta system PS-EDS (Player Safety Early Detection System) och därmed addera till de verktyg och system som används av Kindreds experter inom ansvarsfullt spelande. Därmed strävar Kindred mot att ytterligare minska den lilla andel kunder som snarare än underhållning upplever spel negativt.

- Vi hade en spännande diskussion med experter inom flera olika områden. Slutsatsen var väldigt inspirerande då vi enades om att AI har stor potential att samla in och analysera flera olika datakällor, vilket ökar möjligheten att upptäcka signaler på ett begynnande problem. Vi enades också om att det finns ett verkligt värde i att vidareutveckla detta – både av sociala och kommersiella skäl, säger Will Mace, Head of Kindred Futures.

Will Mace, Head of Kindred Futures

will.mace@kindredgroup.com

+44 7736 276221

Kindred Group is listed on Nasdaq Stockholm Large Cap, and is one of Europe’s largest online gambling operators. Kindred Group is home to 13 brands, which serve over 16.5 million customers worldwide. Kindred Group is a member of the European Gaming and Betting Association (EGBA) and founding member of ESSA (sports betting integrity). Kindred Group is audited and certified by eCOGRA for compliance with the 2014 EU Recommendation on Consumer Protection and Responsible Gambling (2014/478/EU). Read more on www.kindredgroup.com