Unibets nya logotype speglar framtiden

tis, 04 juni, 2019 09:00 CET

Efter mer än 20 år med samma logotype har Unibet uppdaterat sin visuella identitet för att vara bättre anpassad för moderna kanaler och plattformar. Den nya logotypen är framtagen och designad av Kindreds kreativa team med utgångspunkt från dagens kundbeteenden och digital kommunikationsplattformar. De ikoniska gröna cirklarna från den gamla logotypen återkommer i Unibets nya identitet som ett led i att bevara varumärkets unika arv i devisen ”Av spelare, För spelare”.

Kindred Group (tidigare Unibet Group) har uppdaterad sin klassiska logotyp för varumärket Unibet för att vara bättre rustade för dagens ”mobile first”-miljö med hög läsbarhet på mindre digitala kommunikationsplattformar. Den nya logotypen är designad och framtagen av Kindreds kreativa team som stod inför utmaningen att modernisera den klassiska logotypen samtidigt som man ville värna det arv som Unibets gamla logotyp för med sig.

- Det har varit väldigt viktigt för oss under hela processen att säkra det unika arv som varumärket Unibet för med sig. De kriterierna som vi satte upp för den kreativa processen tog fasta vid att vi skulle behålla den familjära tonen av varumärket men med en mer modern och uppdaterad känsla. Jag är väldigt nöjd med resultatet och tycker att vårt kreativa team har lyckats med att tillgodose de högt ställda förväntningarna, säger Elen Barber, Chief Marketing Officer på Kindred Group.

- En av de stora skillnaderna med den nya logotypen är att vi nu ha en logotype som kan användas på alla marknader. Vi är övertygade om att denna förändring är ett steg i helt rätt riktning för det progressiva varumärke som Unibet är och vi är mycket förväntansfulla inför framtiden, avslutar Elen Barber.

Processen med att designa den nya logotypen föregicks av undersökningar, testande av olika versioner samt utvärdering av de idéer man kommit fram till hos olika målgrupper. Man har också försäkrat sig om att  Unibets värderingar och egenskaper i devisen ”Av spelare, För spelare” fortfarande är tydliga. Detta är andra gången Kindreds kreativa team fått uppdraget att uppdatera en existerande logotyp.

Ändringen av Unibets logotype genomförs på samtliga marknader senast den 17 juni.

Alexander Westrell, Group Head of Communications

alexander.westrell@kindredgroup.com

Maria Angell Dupont, External Communications Manager, Kindred Group

+46 72 165 15 17

maria.angelldupont@kindredgroup.com

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 25 miljoner kunder via något av de 11 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 1,500 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), och är medgrundare av ESSA, samt är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com.