Magnus Carlsen ansluter till Team Kindred för Online World Corporate Chess Championship

tors, 18 feb., 2021 14:15 CET

Kindred Group kommer att delta med ett lag i FIDE Online World Corporate Chess Championship, en turnering som arrangeras för allra första gången. Laget som består av fyra deltagare, består av anställda på Kindred samt världsmästaren och Unibet-ambassadören Magnus Carlsen.

Kindred Group har anmält sig som ett av de 288 lag som kommer att tävla i den första omgången av FIDE Online World Corporate Chess Championship. Tävlingen kommer att bestå av 1 467 deltagare från 78 olika länder. Magnus Carlsen som signerade ett tvåårigt globalt sponsor-avtal med Unibet i 2020, kommer att tillsammans med tre anställda inom Kindred bilda Team Kindred. Turneringen startar fredagen den 19 februari 2021.

”Vi är väldigt glada att kunna förstärka laget med vår Unibet-ambassadör Magnus Carlsen. Vi kan se att spel på schack är ett nöje som är på uppgång, speciellt när Magnus sitter vid schackbrädet. Vi kan också se att på grund av Magnus samarbete med Unibet är det många internt inom Kindred som fått ett intresse för spelet. Från kreativiteten och den avspända attityden till det precisa utförandet som schack innebär, är något som vi anställda kan relatera till i våra arbetsuppgifter”, säger Jasper Tambini, Analyst Marketing Intelligence på Kindred Group och lagkapten för Team Kindred.

”Turneringen blir ett kul avbrott från mitt eget dagliga turneringsspelande och jag ser fram emot att få representera Kindred Group mot några av de största företagen och varumärkena i världen. Det är många lag som tävlar och kunskapsnivån hos några av dem är överraskande hög. Jag är imponerad av entusiasmen som både Unibet och Kindred visar när det kommer till schack och jag vet att det finns många kompetenta hobby-spelare inom organisationen, säger Magnus Carlsen, världsmästare och Unibet-ambassadör.

Unibet har engagerat sig i schacken under en lång tid och var redan 2014 det första spelbolaget att introducera liveodds på schack i samband med att Magnus Carlsen försvarade sin världsmästartitel. Sedan dess har Unibet sett hur Magnus Carlsens matcher blivit några av de mest populära spelen både i Norge och i andra länder. Unibet var även huvudsponsor till ”No Logo Norway Chess” 2014, partner till världsmästerskapet i snabb- och blixtschack i Berlin 2015, samt officiell bettingpartner till FIDE under världsmästarmatchen mellan Fabiano Caruana och Magnus Carlsen 2018.

Maria Angell-Dupont, External Communications Manager, Kindred Group

+46 72 165 15 17

press@kindredgroup.com

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, USA och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 1 600 medarbetare globalt, medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), och medgrundare av IBIA, samt är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com