Unibet och SEF samarbetar mot osunt spelande

ons, 08 dec., 2021 12:10 CET

I ett samarbete mellan Unibet och Svensk Elitfotboll, SEF, kommer nästan 1 000 aktiva elitfotbollsspelare och deras ledare att genomgå en digital utbildning i spelansvar och osunt spelande. Utbildningen är framtagen av Unibet tillsammans med SEF och är ett led i Unibets sponsorskap av Allsvenskan och Superettan.

Som huvudpartner till Svensk Elitfotboll arbetar Unibet (en del av Kindred Group) tillsammans med SEF och de 32 herrelitklubbar som spelar i Allsvenskan och Superettan med att utbilda spelare och ledare i ansvarsfullt spelande. Nästa steg i den digitala utbildningen påbörjas efter att seriespelet har avslutats och varje klubbs Integrity Officer är ansvarig för att utbildningen genomförs.

Utbildningen är en uppföljning av den kurs som genomfördes under våren med fokus på matchfixning. Arbetet med spelansvar är en grundpelare i Kindreds hållbarhetsstrategi och en central del i samarbetet med Svensk Elitfotboll.

”I vårt samarbete med Svensk Elitfotboll har vi genomfört en rad insatser för att bekämpa matchfixning och osunt spelande. Denna utbildning är bara en av flera insatser i den processen, och arbetet kommer att fortlöpa under hela avtalstiden. Det är väldigt viktigt för oss att genom vårt partnerskap vara med och bidra med den kunskap vi besitter”, säger Philip Lagström, Sverigechef på Unibet.

”Unibet vill verka för en hållbar spelmarknad. Det är ett målmedvetet arbete där vi tillsammans tar ansvar och bidrar till regelefterlevnad. Vi har en ambition att noll procent av våra intäkter ska komma från osunt spelande 2023”, avslutar Lagström.

”För vissa individer, bland annat inom idrotten, blir spelandet tyvärr ett problem. Vi vill tillsammans med vår partner Unibet ta ansvar för att hjälpa alla som omfattas av detta och genom den här utbildningen erbjuder vi ytterligare ett verktyg” säger Anders Wikström, Klubbutveckling och integritet på Svensk Elitfotboll.

”Utbildningen innehåller en självskattning där man genom att svara på vissa frågor får en nulägebild av hur ens spelande ser ut. Det är något som vi ser som en väldigt viktig åtgärd. Utbildningen uppmärksammar även kontaktytor för de som känner att de har hamnat i ett osunt spelande, vilket känns tryggt för oss”, menar Wikström.

Maria Angell-Dupont, External Communications Manager, Kindred Group

+46 72 165 15 17

press@kindredgroup.com

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, USA och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 1 600 medarbetare globalt, medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com