Kindred ingår nytt avtal med Kambi och tillkännager långsiktig plan för egen sportbok

tis, 08 feb., 2022 23:00 CET

Kindred Group har ingått ett nytt samarbetsavtal med Kambi om tillgång till deras B2B-tjänster inom vadhållning till slutet av 2026. I tillägg till avtalet utvecklar Kindred sin prisbelönta plattform för hästkapplöpning, Kindred Racing Platform, till en full sportsboksplattform som en del av företagets långsiktiga strategi att stärka kontrollen över produkterbjudandet och kundupplevelsen.

Kindred Group plc (Kindred) har ingått ett nytt treårsavtal med samarbetspartnern Kambi Group (Kambi) vilket säkrar Kindreds leverans av sin sportbok fram till och med 2026. I tillägg till avtalet, och för att fullt ut levera i enlighet med företagets långsiktiga strategi, utvecklar Kindred sin egenutvecklade plattform för hästkapplöpning, Kindred Racing Platform (KRP), till en komplett sportboksplattform. Att över tid skifta till en egenutvecklad sportbok ger Kindred möjligheten att erbjuda sina kunder en unik kundupplevelse samtidigt som kontrollen över produkterbjudandet stärks och effektiviteten i verksamheten förbättras.

Kindred arbetar redan idag med en bred mix av leverantörer över alla produkt-segment och närmare 40 procent av spelöverskottet i sportboken 2021 kom från egenutvecklade produkter och egen vadhållning. Kindreds sportsboksplattform kommer att kombinera egenutvecklade produkter och tredjepartsprodukter för att säkerställa en förstklassig kundupplevelse samtidigt som koncernens leverantörsrisk minskar. För att uppnå detta kommer Kambis teknologi och tjänster att förbli en integrerad del av Kindreds sportbokserbjudande. Kindred kommer även att fortsätta utveckla samarbetet med Kambi både under och efter nuvarande avtalsperiod.

”I takt med att vi utökar vår verksamhet i Europa, Nordamerika och Australien, samt växer andelen intäkter från lokalt reglerade marknader, ser vi över vår produktportfölj. Vår prisbelönta och egenutvecklade Kindred Racing Platform, som vi byggt under åtta år, levererar klart över våra förväntningar och har vuxit betydligt fortare än marknaden sedan den lanserades. Vi är oerhört glada över att ha tagit detta viktiga steg att vidareutveckla den till en full sportbok. Samtidigt är vi väldigt nöjda över att fortsätta samarbetet med Kambi under de kommande fem åren”, säger Henrik Tjärnström, vd och koncernchef Kindred Group.

”Det erfarna teamet bakom Kindred Racing Platform, som redan från början byggde plattformen med sportspel i åtanke, har kommit en bra bit på vägen i att vidareutveckla den till en komplett sportboksplattform. Efter förvärvet av Relax Gaming är detta nästa viktiga steg i vår långsiktiga strategi att säkra en bättre produktkontroll”, fortsätter Henrik Tjärnström.

”Kambi och Kindred fortsätter sitt fantastiska samarbete och jag är oerhört glad att detta avtal bekräftar båda parters engagemang fram till 2026. Kambi är stolta över att skapa möjligheter för visionära operatörer i reglerade marknader världen över och ser fram emot att bistå Kindred med vår modulbaserade sportboksteknologi de kommande fem åren”, kommenterar Kristian Nylén, vd och medgrundare av Kambi Group.

Antalet anställda inom Kindred som idag arbetar med verksamhet och uveckling inom sportboken uppgår till ungefär 200 personer och väntas fördubblas under perioden fram till full lansering i utvalda marknader. Den egenutvecklade sportboken medför betydande möjlighet till framtida lönsamhetsförbättring genom operationell effektivitet, ökad skalbarhet och lokala produkterbjudanden. Samtidigt som det ger möjligheten att fullt ut kontrollera riktade vadhållnings- och kunderbjudanden.

Informationen är sådan som Kindred Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-08 23:00 CET.

Alexander Westrell, Group Head of Communications

press@kindredgroup.com

Patrick Kortman, Head of Corporate Development and Investor Relations

ir@kindredgroup.com